ACT (Accep­tance and Com­mit­ment Train­ing) is een train­ings– en coach­ingsmeth­ode die in de jaren ’90 is ontwikkeld door dr. Steven Hayes van de Uni­ver­sity of Nevada te Reno. Doel van de meth­ode is mensen een men­taal flex­i­bele houd­ing aan te leren waar­door het makke­lijker wordt om met (ongewen­ste) veran­derin­gen om te gaan.

Wie opti­maal gezond, gelukkig en pro­duc­tief wil zijn, zal zich moeten aan­passen aan de veran­derin­gen die op zijn of haar weg komen. Soms zijn het andere mensen waar men zich aan moet aan­passen, soms ook de omstandighe­den op het werk, of in het privéleven. Liever dan veran­deren, houden veel mensen echter vast aan oude patro­nen, de gang­bare werk­wi­jze of de ‘oude, vertrouwde’ sit­u­atie. Hier­door kun­nen veran­derin­gen onn­odig veel stress, angst en verzet oproepen. Gaat het om werk, dan onder­mi­jnt dit gedrag zowel het wel­bevin­den van organ­isaties als indi­vidu­ele werknemers.

De uitdag­ing is om negatieve gevoe­lens en gedachten te zien voor wat ze zijn: als een gedachte of gevoel, en niet meer dan dat. Vanuit deze nuchtere en accepterende houd­ing kan ver­vol­gens wor­den gew­erkt aan het oplossen van prob­le­men en de doe­len die men wil bereiken. ACT helpt mensen daar­bij door aan­dacht voor accep­tatie, waar­den, mind­ful­ness, en toegewijd handelen.

Inter­na­tion­aal onder­zoek toont aan dat ACT werkne­mers niet alleen men­taal flex­i­beler maakt maar ook vitaler en zelfverzek­erder. ACT ver­min­dert psy­chis­che klachten, zoals stress, depressie, en burn-​out, als ook het aan­tal dagen ziek­tev­erzuim. Daarmee draagt ACT dus bij aan het welz­ijn en de pro­duc­tiviteit van zowel de organ­isatie als de indi­vidu­ele werknemer.