Vier ver­schillen tussen ACT en RET

Regel­matig krijg ik de vraag wat het ver­schil is tussen ACT (Accep­tance and Com­mit­ment Ther­a­pie) en RET (Rationeel-​emotieve therapie).

Beide zijn een vorm van cog­ni­tieve gedrags­ther­a­pie, maar de twee vor­men van ther­a­pie ste­unen op fun­da­menteel andere uitgangspunten.

Zon­der de illusie dat ik een com­pleet overzicht schets, vind je hieron­der een paar van de ver­schillen tussen ACT en RET.

Ver­schil 1: De manier waarop we bin­nen ACT en RET omgaan met gedachten

Bin­nen ACT (Accep­tatie en Com­mit­ment Training/​Therapie) en RET (Rationeel-​emotieve ther­a­pie) wordt beide erk­end dat gedachten je humeur kun­nen beïnvloeden,

Bin­nen ACT gaan wij echter niet kijken of die gedachte wel klopt. We hebben ontzettend veel gedachten en die kun­nen we niet alle­maal op realiteit of waarheid checken. Bin­nen ACT gaan we er ook niet vanuit dat we con­t­role hebben op onze gedachten en dus is “posi­tief denken” ook geen optie.

Anders dan bij RET kijken we naar de func­tie van de gedachte. Is de gedachte zin­vol voor het leven dat jij wilt gaan lei­den? Zo ja: dan han­del je ernaar. Zo nee: dan laat je de gedachte voor wat het is… enkel een gedachte

Ver­schil 2: ACT doet niet aan symptoomreductie

Bin­nen RET wordt er veel tijd gewijd aan het omzetten van onge­zonde emoties: een depressieve cliënt wordt ges­tim­uleerd deze emotie om te zetten naar verdriet.

Bin­nen ACT gaan we er echter van uit dat angst, pijn, ver­driet bij het leven horen. Alle emoties horen erbij, hoe verve­lend ook. We gaan wel kijken of je er anders mee om kan gaan. Door te stop­pen met vechten tegen deze emoties ontstaat er ruimte en kan je ervaren dat je ze kan hebben. Sterker nog, hoe erg zou het zijn als je geen ver­driet voelt bij ver­lies van een geliefde of je gezondheid.

Ver­schil 3: Leven vanuit waar­den en toegewijd handelen

Een belan­grijke toevoeg­ing bij ACT is dat we werken met waar­den en toegewijd han­de­len. Wat is er echt belan­grijk in jouw leven? Je hebt maar één leven, leef dat leven zoals JIJ wilt. We zijn vaak bezig om te bedenken wat anderen van ons verwachten waar­door we niet meer weten wat we zelf willen. Vaak gaat een zin­vol leven samen met verve­lende emoties, gedachten en ervarin­gen. ACT leert je dat deze niet eerst min­der hoeven te wor­den om een zin­vol leven te leiden.

Ver­schil 4: Toepassen van mind­ful­ness oefenin­gen bin­nen ACT

ACT maakt gebruik van mind­ful­ness oefenin­gen om te leren kijken naar je gedachten en om de emoties die er zijn te erken­nen. We werken eraan om een meer vrien­delijke liefde­volle relatie met onszelf te krijgen.

Resul­taat

Je leert om je anders te ver­houden tot alle emoties, gedachten en ervarin­gen. Dit resul­teert in men­tale veerkracht en een zin­vol leven.
Meer weten? Kijk in de agenda voor de eerstvol­gende activiteiten.